Ideile noastre – Serviciile sociale

Serviciile sociale sunt servicii ale Statului pentru protecția și prosperitatea indivizilor. Pentru protecția celor vulnerabili și asigurarea bazei pentru prosperitate a celor activi. Asigurarea bazei pentre prosperitate înseamnă Educație și Sănătate.

Prosperitate socială

Evoluția și creșterea unei societăți se bazează pe trei piloni: I. Statul de Drept, II. Economie liberă, III. Educație și Sănătate. O societate educată va ști să exploateze oportunitățile și să se opună abuzurilor Statului. O populație sănătoasă va avea puterea să le pună în practică.

Astfel Învățămîntul va fi în DOAR organizare Publică pentru elevii de pînă la 16 ani, astfel asigurînd integrarea și creșterea împreună (săraci, bogați, de etnii și culturi diferite) în același sistem. Vezi Ideile Noastre – Învățămîntul.

Serviciile de Sănătate

Serviciile de Sănătate actuale sunt prost gîndite și organizate. Șapte feluri de proprietari de spitale, cu șapte moduri de finanțare, cu spitale unde un etaj e din 1907, iar altul din sec XXI. Plus firmele private care căpușează Statul. Ca urmare, vom organiza o singură entitate, Casa de Asigurări de Sănătate, avînd un singur buget, multianual, finanțat de fiecare dintre noi. Astfel, fiecare individ va plăti o taxă de Sănătate, în jurul sumei de 1%-1.5% din venitul minim. E importantă această taxă, nu atît cantitativ, cît să dea fiecărui individ sentimentul de taxă astfel încît să fie îndreptățit să ceară socoteală Statului dacă nu primește servicii corecte. Apoi, pe fiecare cîștig, salariu, dividende, dobînzi șcl (pensiile nu reprezintă cîștiguri) se va impune o taxă de Sănătate care va merge direct în bugetul Casei de Sănătate. De asemenea, viciile vor fi taxate suplimentar și vărsate în bugetul CAS. Va exista o limită, max 2%-2.5%, prin care CAS își va finanța administrarea. Administrarea se va face exclusiv online și electronic, desființîndu-se Casele Județene.

Serviciile de Sănătate publice vor fi orientate spre prevenție și detecție rapidă. Vom asigura cîte un Medic de Familie la fiecare colț de stradă și vom finanța clinici de sănătate unde medici specialiști vor face programe de prevenție. Bineînțeles că nu vom preveni obezitatea și diabetul (sau alte boli ale timpului modern), dar cu siguranță vom prinde repede boli grave, astfel încît costul tratamentului să fie cel mai mic posibil. Fiecare concetățean va fi programat automat anual la analize și servicii de prevenție și screening. Nesimțiții vor fi constrînși prin blocarea anumitor servicii publice (carnet de conducere, impozite mărite, repingerea la burse etc).

De asemenea, Casa de Sanatate va integra și Farmacia de Stat care va gestiona medicamentele din sistem. Orice acțiune care impiedică medicamentele să ajungă la pacienți, revindere, furt, neglijență etc, va fi tratată ca infracțiune cu circumstanțe agravante. De asemenea, actualul sistem, cu buget lunar care se termină în 2 zile, va fi desființat și înlocuit cu un nou sistem de finanțare/plată așa încît pacientul să nu fie afectat/refuzat sub niciun motiv. (PS. suplimentele alimentare vor fi taxate ca viciu).

Bugetul CAS va fi controlat anual de două entități independente – Curtea de Conturi și o organizație civilă independentă (o societate comercială sau un ONG). Contractele de audit nu vor depăși 4-5 ani. De asemenea, pentru toate entitățile publice, Ministerul Informațiilor Publice vor pune la dispoziția publicului date anonimizate agregate (cît mai aproape de actualitate și pînă la cel mai mic detaliu posibil, eg. per secție spitalicească) astfel încît să se poată detecta repede orice anomalie statistică (eg. încercare de fraudă).

Protecția socială

Din păcate România este un stat sărac, cu mulți cetățeni care au nevoie de protecție socială. De la săraci care au nevoie de un spijin să iasă din starea de pauperitate, la bolnavi cronici care nu se pot întreține, la bătrîni care trebuie ocrotiți după o viață de muncă în care au avut grijă de noi.

Pensiile reprezintă protecțe socială, nu venituri sau cîștiguri și nu se impoziteaza în niciunn fel. Ele sunt asigurate de Stat prin mai multe căi – pensia de stat, reprezentînd solidaritate socială, plătită prin taxe de contribuabilii activi direct în bugetul Casei de Pensii, economii făcute de-alungul vieții printr sisteme de asigurări private (PII și PIII) și pensia ajutor de stat, direct de la bugetul de stat pentru protecția celor care au nevoie de sprijin.

PII și PIII sunt sistem private de asigurari, garantate de Stat, sub anumite norme. Actualele sisteme active sunt OK și nu umblăm la ele. Pentru că sunt garantate de stat și neimpozabile, fondurile strînse vor fi plătite eșalonat după pensionare, lunar, după o formulă stabilită prin lege (eg. lunar în 15 ani). Dacă contribuabilul decide să-și retragă banii, parțial sau toți, să fie folosiți după propria vrere, atunci suma retrasa va fi impozitata (impozit stabilit prin lege, eg. impozit normal pentru bază și un impozit mai mare, penalizator, pentru căștiguri).

Pensia de Stat va fi restructurată astfel încît să nu mai existe discrepanțele actuale din sistem – vor exista doar două sume fixe, una echivalentă salariului minim și una echivalentă salariului mediu ponderat pe activități normale, extremele mari (eg. sportivi) fiind excluse. Veți spune, de ce un director de banca care salariu de 50 de ori mai mare decît un casier să aibă aceeași pensie? Vor primi aceeași sumă DOAR din Pensia de Stat, nimeni nu-l oprește pe director să econiomisească cu PII și PIII! Așa vom avea predictibilitate în sistem și vom reduce presiunea pe buget.

Pensia Ajutor de Stat va reprezenta o sumă de ajutor pentru fiecare care are nevoie de spijin. Pentru famiile sărace, pentru bolnavii cronici și alte categorii sociale care au nevoie de sprijin va reprezenta un ajutor pentru costurile zilnice – întreținere, utilități, medicamente, tratament etc. Astfel de ajutoare sunt gestionate per gospodărie, existînd o sumă minimă și o sumă maximă, neputîndu-se cumula ajutoare (eg. să nu primești bani de gaze din două ajutoare diferite). Sumele necesare per gospodărie vor fi determinate statistic (asta e, rece și nepersonal, dar la nivel bugetar nu poate fi altfel) anual. Comunitățile locale pot acorda suplimentar ajutoare (da! săracii din zonele bogate vor fi avantajați), dar nu direct contribuabililor, ci tot prin sistemul Pensiei Ajutor de Stat (eg. Consiliul local alocă o sumă din bugetul local, pe care o trimite fiecărei gospodării pe Card-ul PAjS). Sistemul PAjS va fi plătit pe un Card per gospodărie și va fi restricționat la anumite cheltuieli (eg. țigări, alcool sau alte vicii). Ajutorul de Șomaj este tot PAjS. Acesta va fi o sumă fixă, indiferent dacă ești director de bancă sau casier, va avea o perioadă limitată și reprezintă doar un ajutor pentru costurile zilnice.

Pentru că un sistem de tipul PAjS stă sub pericolul „hazardului moral”, de ce să mă angajez dacă am un venit cît de cît?, propunem sistemul ajutorului per gospodărie. Va exista un venit minim pe gospodărie, repectiv un ajutor maxim per gospodărie, astfel încît familiile să se auto-reglementeze (nu ți-e rușine, mă, bețivule, nevastă-ta să lucreze și tu să stai prin cîrciumi!?). De asemenea, la nivel local va exista un Serviciu Social (independent de Casa de Pensii) care va putea prelua controlul cheltuielilor PAjS (eg. dacă în urma unei anchete sociale se constată că persoana protejată prin PAjS este neglijată în cadrul gospodăriei atunci SS va putea rechiziționa Card-ul și va cheltui banii cum se cuvine).

Pentru a putea fi înregistrat în sistemul PAjS, fiecare gospodărie se va autodeclara la Serviciul Social din cadrul comunităților locale care o vor înregistra în sistemul Casei de Pensii. Odată înregistrați membrii gospodăriei, toate tranzacțiile gospodăriei, atît veniturile, cît și cheltuielile, vor fi centralizate și supuse analizei statistice automate. O abatere de 5% va declanșa o alertă de studiu, iar una de 10% o anchetă socială. Abateri mai mari vor necesita recuperarea banilor (eg. niște venituri ocazionale din agricultură nu vor duce la sistarea ajutorului social, ba din contra, vrem încurajăm cît se poate munca, nu să pedepsim). Pentru că Serviciul Social are o implicare majoră, o fraudă repetată vă fi considerată infracțiune cu circumstanțe agravante (legea va face distincție clară cînd e neglijență și cînd e fraudă).

O gospodărie poate fi o familie, o familie extinsă, un individ sau un grup-ad-hoc. Pentru a evita ca un grup existent să nu se înregistreze ca mai mulți indivizi, vor fi puse bariere administrative – căsătoria, acordul civil, aceeași adresă etc, toate aceste date fiind înregistrate și supuse monitorizării automate.

Protectia socială va fi gestionată de o singură entitate Casa de Pensii. Bugetul va fi finanțat prin două taxe – una în sumă fixă pentru Pensia de Stat și o taxa de solidaritate socială pentru PAjS. Ca și celelalte entități care gestioneaza buget public, Casa va avea o limită de 2%-2.5% din buget prin care CAS își va finanța administrarea. La fel, controlul pe buget va fi anual, dual independent, iar date anonimizate vor fi făcute publice prin MIP pentru detectarea publică a anomaliilor statistice.

Alte ajutoare de Stat

Nu suntem adepții Ajutoarelor de Stat, decît în zonele unde este întradevăr nevoie – sărăcie, pericol de sărăcie, boli, bătrînețe. Scutiri de taxe? NU pentru cele de solidaritate socială, NU pentru cele de consum (eg. TVA, vicii), Pro pentru cele economice – creare locuri de muncă. Chiar dacă primești PAjS nu ești scutit de Taxa pe Sănătate sau alte taxe locale, minime ca valoare – e foarte important să plătești efectiv taxa, să vezi cum Statul îți ia din bani, astfel vei putea să tragi Statul la răspundere dacă nu-ți asigură servicii corecte.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *